“ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΔΗΓΜΑ* ΤΟΥ ΛΙΑΝ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΥ ΓΕΝΝΗΤΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ…”

Κλειώ Παπαπαντολέων, δικηγόρος

Η διακίνηση προσώπων με σκοπό τη σεξουαλική ή εργασιακή τους εκμετάλευση είναι πλέον ένα φαινόμενο τόσο “κανονικό” που σχεδόν δεν το βλέπουμε.Από τις φράουλες της Μανωλάδας μέχρι το ιστορικό κέντρο της Αθήνας, η μόνη διαφορά είναι η ένταση της αλληλεγγύης των κατοίκων υπέρ των διακινητών. Στην κάθε Μανωλάδα η υποστήριξη του διακινητή είναι εντονότερη, ενώ στο κέντρο των Αθηνών η αποξένωση μας έχει καταστρέψει. Μεταξύ διακινητών και θυμάτων trafficking, υπάρχει, απο νομική σκοπιά, ένα κοινό σημείο: έχουν διαφορετική νομική μεταχείριση από άλλους στην ίδια θέση. Σπανίως για παράδειγμα οι διακινητές κρατούνται προσωρινά, σε μια χώρα που έχει κουλτούρα να προφυλακίζει αδιακρίτως και παρανόμως τους πάντες. Τα δε θύματα, για να αποδείξουν ότι είναι πράγματι θύματα, πρέπει να αποδείξουν ότι καίτοι κατέβαλαν υπεράνθρωπες προσπάθειες, παρά ταύτα δεν μπόρεσαν π.χ. να διαφύγουν. Αδυνατώ να φανταστώ Πρόεδρο Δικαστηρίου (1) να ρωτάει απαχθέντα επιχειρηματία, σε ποιόν όροφο τον κρατούσαν οι απαγωγείς του, για να κρίνει από αυτό το στοιχείο, εάν πράγματι συντελέστηκε η αρπαγή του (4ος όροφος) ή καθόταν στο διαμέρισμα οικειοθελώς (1ος όροφος, άρα μπορείς να πηδήξεις). Η ιδέα ότι τα θύματα πρέπει να αποδείξουν ένα “επιπλέον” , σχετίζεται με την όλη εξαιρετικότητα της κατάστασής τους: παράνομοι μετανάστες που κάνουν “ανήθικες” ή χειρονακτικές δουλειές, άρα, το όριο ανοχής τους (οφείλει να) είναι αυξημένο, η αξιοπρέπεια μειωμένη και εντέλει οι προσβολές που δέχονται νόμιμες.

Η Μ. Είναι θύμα trafficking. Η ίδια το διαπιστώνει, όταν το πρώτο βράδυ που θα δούλευε ως σερβιτορα, τα αφεντικά της στο μπαρ την επιβιβάζουν με τη βία στο αυτοκίνητο και την παραδίδουν σε πελάτη. Ο πελάτης, παρ’ όλο που η ίδια προβάλλει αντίσταση και κλαίει, την εξαναγκάζει σε συνουσία χρησιμοποιώντας σωματική βία. Συνιστά η πράξη αυτή βιασμό; Εξαρτάται ποιό είναι το φερόμενο ως θύμα απαντάει το Συμβούλιο Εφετών: “(ενν. επειδή η Μ.) …παρασύρθηκε σε γενετήσια εκμετάλευση του σωματός της, είναι επόμενο να αποδέχεται τις όποιες σεξουαλικές ορέξεις και γενετήσιες διαστροφές των εκάστοτε “αξιότιμων πελατών” , οι οποίες πολλές φορές κατά την εκτέλεση των ασελγών πράξεων ούτε ευγενείς είναι, ούτε τρυφεροί, αλλά απότομοι και βίαιοι, όπως ενδεχομένως στην συγκεκριμένη περίπτωση”. Έτσι αθωώθηκε ο κατηγορούμενος, αφού το θύμα, “παρασυρμένο” στην ακολασία, απώλεσε το δικαίωμα του στη σωματική του ακεραιότητα και τη σεξουαλική του ελευθερία.

Το ίδιο βράδυ, ένα από τα αφεντικά της, την εξαναγκάζει – ακινητοποιώντας την και τραβώντας την απο τα μαλλιά – να του κάνει στοματικό έρωτα. Το Συμβούλιο Εφετών αθωώνει και αυτόν τον κατηγορούμενο: “Με βάση την κοινή πείρα και λογική το θύμα μπορεί πιο εύκολα να αντιδράσει αν πραγματικά το θελήσει, αφού ένα μικρό δήγμα του λίαν ευαίσθητου γεννητικού οργάνου, αν όχι ελαφρά μετατόπιση της κεφαλής εν σχέση με τη φορά τούτου, αρκεί να αποτρέψει τον δράστη από κάθε μελλοντική προσπάθεια εισδοχής τούτου εντός της στοματικής κοιλότητας…” Συμπέρασμα: τα θύματα trafficking είναι ανεπίδεκτα βιασμού. Για την ιστορία, αναφέρουμε ότι η κατάληξη της δίκης αυτής, η οποία είχε ξεκινήσει με βαρύτατα κακουργήματα σωματεμπορίας, εγκληματικής οργάνωσης, αρπαγής κ.λ.π., ήταν εξίσου καλή για τους κατηγορούμενους: καταδικάστηκαν 27 μήνες φυλάκιση για το πλημμέλημα της μαστροπείας… (2)

Ένας σπουδαίος γωγράφος, ο René Magritte, έκανε μία σειρά από πίνακες, οι οποίοι είναι μάλλον οι καταλληλότεροι για να περιγράψει κανείς το πως η ελληνική πολιτεία προσεγγίζει το θέμα του trafficking: Αναφέρομαι στου πίνακες που αναπαριστούν ένα αντικείμενο, για παράδειγμα μία βαλίτσα ή μία πίπα, ενώ ταυτόχρονα αναγράφεται η άρνηση της ταυτότητας του απεικονιζόμενου αντικειμένου: “ceci n’ est pas une pipe”. Με τον ίδιο τρόπο, ενώ η ελληνική πολιτεία ποινικοποιεί σε βαθμό κακουργήματος όλη τη δράση των διακινητών και προβλέπει ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα (αναγνωρισμένα) θύματα σε θέματα νομιμότητας διαμονής κ.λ.π., ενώ δηλαδή νομοθετικά απεικονίσεται το φαινόμενο αυτό, την ίδια στιγμή ο αριθμός των αναγνωρισμένων θυμάτων, ο αριθμός των δικών που διεξάγονται για τα ζητήματα αυτά και τα πενιχρά τους αποτελέσματα, αποδεικνύουν πλήρη άρνηση του φαινομένου στην πράξη. “Αυτό δεν είναι trafficking” όπως δεν είναι και βιασμός. Είναι άλλο πράγμα. Οπωσδήποτε…

*Δήγμα = δάγκωμα

(1) Η ερώτηση αυτή έγινε από τον Πρόεδρο του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου Αθηνών σε θύμα trafficking κατά την ακροαμάτική διαδικασία που διεξήχθει το 2007

(2) Για την υπόθεση αυτή, ευχαριστούμε θερμά τη μη κυβερντητική οργάνωση “Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες”, η οποία πρεσφέρει νομική στήριξη και εκπροσώπηση σε θύματα trafficking. Τα πλήρη στοιχεία της δικογραφίας είναι στη διάθεση της στήλης.

Αναδημοσίευση από την περιοδική έκδοση

κοντέινερ

της Ελευθεροτυπίας

Jaquou Utopie

http://wp.me/pPn6Y-1kX


Advertisements

3 thoughts on ““ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΔΗΓΜΑ* ΤΟΥ ΛΙΑΝ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΥ ΓΕΝΝΗΤΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ…”

  1. Συγχαρητήρια, εκτός απο τα τετριμμένα οτι η πράξη δεν εχει να κάνει με το σεξ αλλά με την επιβολή θέλησης -εχει να κάνει με τη βία- με τον εξαναγκασμό να δεχτείς την εξουσία και ειναι τελείως άσχετη και απογυμνωμένη απο τα δικαστικά επινοήματα “τον προκάλεσε” -“ταθελε” -“υπήρχε συναίνεση” κλπ εχουμε εδώ πέρα στα πλαισια της ελευθερης διακίνησης προιόντων και αγαθών να μην μπορουνε οι μετανάστες να μετακινηθούνε αυτόβουλα αλλά μονο σαν εμπόρευμα προς εκπόρνευση, και τότε ο διακινητής τους απολαμβάνει της κρατικής και δικαστικής ασυλίας σαν νάταν έμπορος που τον εμπόδισαν να ασκήση το επάγγελμά του…το αισχος του δυτικου πολιτισμού.

  2. Oι γυναικες και τα παιδια ειναι τα πιο ευκολα θυματα!
    Το εγκλημα των κυβερνησεων ειναι τεραστιο που εξακολουθει να κλεινει τα ματια,μπροστα στο συγχρονο δουλεμποριο και να αθωωνει οσους το παρακινουν!!!

    Μπραβο jaquou για την αναρτηση!

  3. “Με βάση την κοινή πείρα και λογική το θύμα μπορεί πιο εύκολα να αντιδράσει αν πραγματικά το θελήσει, αφού ένα μικρό δήγμα του λίαν ευαίσθητου γεννητικού οργάνου…”

    ένα παρά-δηγμα.. χρειάζεται.. για να το νιώσει (“με νιώθεις”?.. που λενε..).. και το ” Συμβούλιο Εφετών”..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s